המגזין

04:20 PM
סטרס, ריח הזיעה והזעת יתר – מה הקשר?

סטרס, ריח הזיעה והזעת יתר – מה הקשר?

סטרס, או בשמו העברי – מתח נפשי, הוא אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על בריאותנו, כפי שרובנו כבר יודעות. אך האם ידעתן על ההשפעה העצומה שיש לסטרס על ריח הזיעה שלנו ועל כמות הזיעה? ועל איך מתמודדים עם הזעה הקשורה לסטרס ומדוע השפעתו חזקה כל כך? הנה מדריך קצר לנושא –

מהו סטרס וממה הוא נגרם?

לגוף האדם מנגנון תגובת לחץ טבעי המופעל כשאנו חשים בסכנה. הוא התפתח לאורך האבולוציה כמנגנון הגנה, מכיוון שהוא מכין אותנו למצב של סכנה אפשרית בסביבתנו. ההכנה מתבטאת בעלייה בדריכות, בחידוד החושים, בערנות גבוהה, בהזרמת דם לשרירים שאולי נזדקק להם כדי להילחם או לברוח, ועוד. הגוף משחרר את ההורמונים אדרנלין וקורטיזול, שמסייעים בייצור האנרגיה הנחוצה להישרדות ומשפיעים על פעילות מערכת העצבים שלנו. זהו מצב פיזיולוגי לכל דבר, המשליך גם על מצבנו הנפשי ועל רגשותינו.

בעולם המערבי ובחיים המודרניים לרוב איננו זקוקות באמת למנגנון הלחץ הטבעי שלנו, אך אצל רבות מאיתנו הוא ממשיך להיות מופעל שוב ושוב בכל פעם שהגוף שלנו תופס מצב כמסוכן. כאשר המנגנון מופעל לעיתים קרובות, יש לכך השלכות בריאותיות משמעותיות בטווח הארוך, כמו למשל התפתחות לחץ דם גבוה, מחלות לב, חרדות ודכאון.

מוצרי טיפוח אינטימיים מבית JezV ששומרים על האיזור האינטימי שלך

מתי מופעל מנגנון הסטרס שלנו?

הפעלת מנגנון הסטרס היא מאד אינדיווידואלית. אצל אחדות היא תתרחש רק במצבים הקשורים לעבודה או למשפחה, אצל אחרות במצבים הקשורים לזוגיות או לכסף, קשיים חברתיים, וכו’. אירועי ומשברי חיים יכולים להתניע את המנגנון ולגרום לו להיות רגיש יותר לכל גירוי, וגם גירויים פנימיים כמו מחשבות ואמונות יכולים להפעילו. לכל אדם רמת הסבילות שלו ללחץ. חלק מהאנשים נוטים יותר ללחץ מאחרים, מכיוון שיש להם סף נמוך יותר למה שהם מחשיבים כמצבי לחץ.

מה הקשר בין סטרס להזעה?

ההורמונים המופרשים בגופנו כחלק ממנגנון הסטרס משפיעים גם על מערכת בלוטות הזיעה שלנו ועל טמפרטורת גופנו. הורמון האדרנלין משתחרר מבלוטת יותרת הכליה וגורם לעלייה בקצב הלב שלנו, בלחץ הדם ובקצב הנשימה. כאשר הלב שלנו פועם מהר יותר או כאשר נשימותינו קצרות יותר, הדבר גורם להזעה מוגברת. האדרנלין והקורטיזול מעוררים תגובות גופניות שגם מקשות על זרימת הדם בעורקינו. כתוצאה מכך, כלי הדם מתרחבים כדי לשחרר חום, גורם נוסף להזעה. במחקרים נמצא כי אנשים שנמצאים בלחץ עלולים להזיע יותר מהרגיל ובמקומות שונים מהרגיל, כמו למשל בכפות הידיים.

סיבה נוספת להזעה מוגברת בזמן סטרס היא שיש לנו בלוטות זיעה רגילות, וגם בלוטות זיעה אפוקריניות המופעלות רק בזמן חירום, כמו למשל בזמן לחץ. הן גדולות ועבות יותר, ומסוגלות לייצר הרבה יותר זיעה שהיא גם עשירה יותר בחלבונים ושומנים ולכן בעלת ריח חזק יותר מהרגיל.

כיצד להתמודד עם סטרס והזעת יתר?

לחץ הוא בדרך כלל קצר מועד וניתן לנהל אותו על ידי שינה מספקת, פעילות גופנית ואינטראקציות חברתיות. אך אם את סובלת מלחץ כרוני הפוגע באיכות חייך, ישנם שני ערוצים להתמודדות עם העניין.

הערוץ הראשון קשור לתחום התרפיה, ומצריך מציאת פתרון טיפולי להפחתת הסטרס כמו פסיכותרפיה, טאי צ’י או פעילות ספורטיבית מרגיעה אחרת, עיסוי או שיאצו, דיקור סיני, מדיטציה, קריאה, האזנה למוסיקה, וכד’. לכל אחת עובד משהו אחר, וכדאי להמשיך ולנסות עד למציאת פתרון שעובד לך היטב.

הערוץ השני הוא התייחסות מיוחדת לגוף שלנו לשמירה על הגיינה ונטרול ריחות רעים למרות ההזעה המאסיבית. תוכלי להשתמש בתכשירים מתאימים למניעת זיעה באזורים השונים. נשים רבות ניסו והמליצו על אינטימה – הדאודורנט האינטימי מבית JezV. דאודורנט זה מונע זיעה וריחות רעים באזור האינטימי שלך לאורך זמן רב, ומותיר אותך נקייה ורעננה גם במצבי לחץ. השתמשי בו מדי כמה ימים כדי להרגיש נוח ובטוח.

למידע נוסף אודות המוצרים של JezV – לחצו כאן

חזור לNews
Email WhatsApp Print Facebook