המגזין

08:05 AM
שפשפת אצל נשים – מניעה ודרכי טיפול

שפשפת אצל נשים – מניעה ודרכי טיפול

שפשפת היא דלקת של העור המתרחשת כאשר שני אזורים של העור משתפשפים זה כנגד זה (ומכאן שמה של התופעה). היא יכולה להתרחש בכל אזור של הגוף שבו קפלים על פני השטח, כגון במפשעה, בתי השחי ומאחורי הברכיים. למעשה מדובר על סוג של פריחה עורית צורבת ומציקה, הגורמת לגרד ולעיתים גם לכאבים. גירוד האזור הנגוע עלול להחמיר מאד את המצב ולהוביל להתפתחות דלקת בעור.

מהם  הסימפטומים של שפשפת?

סימפטומים נפוצים של שפשפת כוללים אדמומיות בעור, פצעונים או קשקשת. השפשפת נגרמת על ידי עודף לחות או הזעה הבאים במגע עם עור או ביגוד במשך זמן ממושך. היא קשורה גם לבעיות בריאותיות כגון עודף משקל – בשל היווצרות יותר קפלים בעור, סוכרת – בשל לחץ מוגבר על העור, לבישת בגדים צמודים, ועוד. היא יכולה להיגרם גם על ידי חיידקים או פטריות עור.

מה מיוחד בשפשפת אצל נשים?

נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח שפשפת מאשר גברים, עד פי 110(!) על פי מחקרים מסויימים. הסיבות לכך שונות ומגוונות – מלבישת בגדים צמודים יותר, בגדי ים או חצאיות ושמלות הגורמות לחיכוך של העור בין הירכיים, ועד לחיכוך של העור עם הרטיבות באזורים האינטימיים בזמן מחזור.

בזמן הריון, נוצרים אצל נשים רבות קפלי עור נוספים או שהבטן ההריונית מתחככת לעיתים עם הביגוד. בנוסף, בתקופה זו מתרחשים שינויים הורמונליים והזעה מוגברת, המעלים גם הם את הסיכון להופעת שפשפת בעור. תופעות בריאותיות גינקולוגיות כגון פטרת הנרתיק או זיהום חיידקי באזורים האינטימיים עלולות לתרום להופעת שפשפת ברקמות האזור. גם תרופות מסויימות עלולות להגביר את הסיכון להופעת שפשפת.

כיצד ניתן למנוע הופעת שפשפת אצל נשים?

הדרך הטובה ביותר למנוע הופעת שפשפת היא לשמור על שגרת היגיינה מוקפדת. שגרה זו חייבת לכלול מקלחות תדירות, ייבוש מוחלט של האזורים המועדים לפורענות והחלפת תחבושות היגייניות וטמפונים לעיתים תכופות. רצוי להפחית ככל האפשר בלבישת בגדים צמודים, במיוחד באזורים בעייתיים בעלי קפלים. אם אתן רוחצות בים או בבריכה בבגד ים, הקפידו להסיר אותו מייד לאחר הרחצה, לשטוף היטב את כל הגוף ולייבש היטב את העור, ואז ללבוש בגדים יבשים. השתדלו לשמור על תזונה נכונה התומכת בבריאות העור ועוזרת לשמור על משקל תקין ולא לעלות במשקל.

כיצד ניתן לטפל בשפשפת אצל נשים?

קיימים תכשירים ייעודיים לטיפול בשפשפת שניתן לרכוש בכל בית מרקחת, כגון קרמים, אבקות, טלק, ובמקרים חמורים יותר – משחות סטרואידיות במרשם רופא, משחות אנטיביוטיות או נגד פטריות. אך תכשירים פשוטים ויומיומיים יותר עשויים לעזור מאד, ושימוש קבוע בהם יכול למנוע לחלוטין את הופעת השפשפת מלכתחילה. למשל, תכשיר שטיפה אינטימית של אינטימה המורכב בתמציות צמחים טבעיות ואורגניות ניתן לשימוש במקלחת או בשירותים במשך היום. התכשיר מעניק תחושת ניקיון ורעננות לאורך שעות ארוכות, והוא אפילו מגן על עורנו מפני שפשפת, גירוי, דלקות ופטריות. לתכשיר ריח נעים והוא מונע ריחות לא נעימים באזור.

לסיכום, חשוב מאד לטפל בשפשפת מייד עם הופעתה כדי למנוע סיבוכים ודלקות, צלקות הנובעות מגירוד ובעיות נוספות. אך חשוב עוד יותר למנוע מראש את התופעה הלא נעימה על ידי התנהגות ואכילה נכונות, לבוש מתאים ושימוש בתכשירים זמינים ואיכותיים.

חזור לNews
Email WhatsApp Print Facebook