המגזין

08:06 AM
איך לטפח הרגלי היגיינה נשית – כבר בגיל ההתבגרות

איך לטפח הרגלי היגיינה נשית – כבר בגיל ההתבגרות

מי שמגדלת ילדה בת 11 ומעלה יודעת, שמלבד השינויים במצב הרוח, ההיצמדות למסכים והרצון העז לישון עד שעות מאוחרות בבוקר – ילדות בגיל ההתבגרות הן גם עולם ומלואו של אופי שהולך ונרקם ונשיות מרתקת, שנמצאת בראשיתה. בנוסף לערכים ולמידע החשוב על העולם שתרצי להעביר לה, בתור אמא את בוודאי מבינה עד כמה חשוב הוא התפקיד שלך גם כאוזן קשבת וגם מעצם היותך מודל לחיקוי עבורה בכל תחום, לרבות במה שקשור לשמירה על ההיגיינה הנשית שלה.

למה חשוב לשמור על ניקיון באיזור האינטימי בגיל ההתבגרות?

הפגישה הראשונה של בתך עם הפות שלה עצמה, משמע השלב שבו היא מתחילה להתייחס אליו בצורה ייחודית ונפרדת מיתר חלקי גופה, יתרחש סביב הגיל שבו היא תקבל את הווסת לראשונה. ניקיון של האיברים האינטימיים הופך בשלב הזה, מן הסתם, להכרחי וחשוב עוד יותר מתמיד. הצורך לנקות את עצמה כחלק משגרת הרחצה היום יומית ושימת הדגש על ניקיון הפות בימי המחזור בפרט, יכול להיות מבלבל עבורה, לפחות בהתחלה – ועוד יותר כשהיא תנסה לשלב את שגרת הניקיון הדרושה לה, עם חיי בית הספר האינטנסיביים גם כך.

חשוב שתבהירי לבתך, שהפות הוא איבר שזקוק לרחצה קבועה אבל שבניגוד לידיים או לרגליים, למשל, התגובה של האיבר הזה לתכשירי רחצה מסוימים – עלולה להיות גרד, צריבה או אדמומיות מציקה. הסיבה היא רמת החומציות הספציפית לאיזורים האינטימיים: בזמן הרחצה של הפות, חשוב להשתמש בתכשיר שטיפה ייעודית שרמת החומציות שלו מתאימה לזו של העור ושל הרקמות בסביבת הפות והנרתיק.

מהם הגורמים לריח רע מהפות ולגרד אצל נערות צעירות?

מעבר לשגרת הרחצה שיש לשמור עליה באופן קבוע, כדאי להסביר – לא להפחיד, חלילה, אלא רק לחלוק את המידע הרלוונטי – שלפות אמור להיות ריח טבעי ועדין. הרעיון הוא להעלות את המודעות של הנערה המתבגרת לכך שייתכנו מקרים שבהם היא תרגיש שיש לה ריח רע מהפות, שמגרד לה שם או שהיא מרגישה אי נוחות מסוימת, כשהמטרה היא שסיטואציה כזאת תוביל אותה להסתייע בך ובמקרה הצורך אפילו לגשת לרופא. הגורם העיקרי לריחות לא נעימים מן הפות אצל צעירות, הינו הזיעה: ההורמונליות של בנות העשרה והתנועתיות הרבה שלהן, בדרך כלל, מייצרת לחות תמידית באיזור הפות, מה שגורם לאיבר האינטימי והרגיש ביותר אצלן להפוך לכר פורה של חיידקים ובקטריות.

לא תמיד ניתן למנוע את ההזעה הזאת, אך אפשרי בהחלט להילחם בתופעות הלוואי שלה:

  1. לטשטש את הריח הלא נעים באמצעות שימוש בדאודורנט ייעודי לוואגינה.
  2. לשמור על ניקיון כדי לא לאפשר לחיידקים ולבקטריות להתרבות.

איך מסבירים על היגיינה נשית מבלי לעורר מבוכה?

את משמשת עבור בתך, באופן יום יומי ממש, דוגמה להתנהלות נכונה כלפי הגוף הנשי. בנוסף, את גם המדריכה הטובה ביותר שתוכל להיות לה, לאופן שבו כדאי לשמור על היגיינה נשית ולמתן הסברים אמיתיים וישירים בנוגע לחשיבות הניקיון של איזור הפות.

בכל הקשור לעניינים האינטימיים, קיים אצל נערות צעירות מעין “קיר חוסם” מבחינת נפשית, המונע מהן להבחין בזמן בזיהומים ובמחלות הקשורות לפות, בשל חוסר היידע והניסיון – בעיקר אצל הביישניות שבהן. המבוכה עלולה לגרום לנערות שלא להבין מה בדיוק קורה לגופן ומשום כך לא להצליח לקשר בין מיחושים וכאבים שהן סובלות מהם – לבין מקור הבעיה והדרך הנכונה לפתור אותה.

מומלץ אם כן, להתחיל את השיח על הנושאים האינטימיים כבר בתחילת גיל ההתבגרות ועוד לפני קבלת הווסת, כדי שהנערה הצעירה תתרגל “לדבר על זה” כבר בתחילת הדרך ותרגיש בנוח, בהמשך, להעלות מולך גם סוגיות לא נעימות, מביכות או כואבות, הקשורות לעניינים האישיים ביותר שלה.

חזור לNews
Email WhatsApp Print Facebook